‘En route to work’ – inszenierte Unsichtbarkeiten in der Stadt

Geschrieben am 06.01.2016
Kategorie(n): ARCH+ campus, ARCH+ news

Symposium Wuppertal, Historisches Zentrum, Engelsstrasse 1, 14/15 January 2016
Bergische Universität Wuppertal (in Zusammenarbeit mit dem Historischen Zentrum Wuppertal)
Organisationsteam: Christoph Grafe, Elke Krasny und Oliver Ziegenhardt
 

engels.jpg


English see below


Als Friedrich Engels 1845 "Die Lage der arbeitenden Klasse in England" veröffentlichte, war dies eine grosse Sensation. Zum ersten Mal lenkte eine sozialwissenschaftlich-empirische Arbeit, verquickt mit politischen und philosophischen Theoriemomenten, ihre Aufmerksamkeit auf die Lebensbedingungen von Arbeitern. Anlässlich des 120. Jahrestages des Todes von Engels 2015 scheint es passend, den aktuellen Diskurs über die Stadt und seine wirtschaftlichen und kulturellen Dimensionen zu untersuchen.

Die gegenwärtige Situation wird durch Änderungen in den wirtschaftlichen und kulturellen Geographien von Städten charakterisiert, die ähnlich tiefgreifend zu sein scheinen wie diejenigen, welche Engels Mitte des neunzehnten Jahrhunderts analysierte. Eine durch von Dienstleistungsindustrien dominierte Gesellschaft führt zum Entstehen eines neuen Prekariat, das sich in Städten behaupten muss, in der gleichzeitig die Planungssysteme zunehmend verschwinden, die ursprünglich geschaffen wurden, um die Auswüchsen des Manchester-Kapitalismus zu verhindern. Vergleichbar mit der von Engels beschriebenen Situation der Stadt der industriellen Revolution, tendiert dieses neue Prekariat dazu, unsichtbar zu sein. Während Städte sozial wieder stärker getrennt werden, als sie seit langem gewesen sind, sind es hauptsächlich alltägliche Situationen zu Beginn der rush hour in öffentlichen Verkehrsmitteln, in denen der demografische und wirtschaftliche Wandel sichtbar wird. Dort können wir die Reinigungskräfte, die Krankenschwestern, die Sicherheitsarbeiter oder all diejenigen treffen, die in der Lebensmittelversorgung arbeiten, die zwischen ihrem Zuhause (meist in der Peripherie) und verschiedenen Arbeitsstätten pendeln, und die nur überleben, wenn sie mehrere Jobs haben. Die Stadt der neuen working class ist eine Stadt 'en route, to work’.

Was bedeutet die Forderung von Engels nach der "räumlicher Gerechtigkeit", in den aktuellen Verhältnissen? Welche Formen der Darstellung machen Prozesse sichtbar, die viele Städte brauchen und präsentieren möchten, aber die gewöhnlich aus dem Blickfeld der städtischen Renaissance ausgeschlossen sind? Können Entwerfer auf die Flüchtigkeiten der aktuellen Situation reagieren, und welche programmatische, organisatorischen sowie ästhetische Strategien können entwickelt werden, um dies zu erreichen? Das sind einige der Fragen, die wir gern in der Heimatstadt von Engels auf der Konferenz 'En route to work' besprechen möchten, die für den 14. und 15. Januar 2016 in Wuppertal geplant ist. Die Konferenz, die durch die Fakultät für Architektur und Bauingenieurwesen der Universität Wuppertal und dem Historischen Zentrum Wuppertal veranstaltet wird, will Sozialwissenschaftler, Philosophen, Historiker und Entwerfer zusammenbringen, um zu untersuchen, wie diese neuen Herausforderungen unsere Städte bereits gestalten, und wir durch intelligente Strategien der Darstellung und des Designs darauf reagieren können.


Vortragende

Ewald Engelen (Amsterdam) ist Wirtschaftsgeograph, Professor an der Universität Amsterdam, und einer der Autoren des Artikels: “How to build a fairer city” (The Guardian, 24 September 2013) 

Karel Williams (Manchester) ist Wissenschaftler am Centre for Research on Socio-cultural Change und Professor für Politische Ökonomie an der Universität Manchester, Ko-Autor von “How to build a fairer city.
http://www.theguardian.com/cities/2014/sep/24/manifesto-fairer-grounded-city-sustainable-transport-broadband-housing

Franziska Bollerey (Delft/ Berlin) ist emeritierte Professorin für Architektur- und Städtebaugeschichte an der Technischen Universität Delft. Ihre Interessensgebiet umfassen unter anderem Utopische Konzepte der Moderne und die Stadtgeschichte der 1920er Jahre. Umfangreiche Buchpublikationen, worunter Architekturkonzeptionen der utopischen Sozialisten (2. Ausg. 1991), Cornelis van Eesteren. Urbanismus zwischen de Stijl and C.I.A.M. (1999) und Myth Metropolis. The City as a Motif for Writers, Painters and Film Directors (2nd ed. 2010). 2015 war erarbeite sie einen Beitrag zur Ausstellung Wohnungsfrage im Haus der Kulturen der Welt, Berlin.

Lionel Devlieger (Brüssel) ist Partner von ROTOR, einem Kollektiv von Menschen, die sich alle für den “material flow” beim Bauen interessieren. Auf praktischer Ebene konzipiert und realisiert ROTOR Projekte in Architektur und Design, auf Ebene der Theorie entwickelt es kritische Positionen zur Gestaltung, Materialen, Ressourcen und Abfall durch Forschung, Austellungen, Publikationen und Konferenzen.
http://www.rotordb.org

Katherine Clarke (London) ist Partner von muf architecture/art, die als Spezialisten für die Architektur und Kunst des öffentlichen Raumes arbeiten. Ihre Herangehensweise ist geprägt von der Ambition, potenzielle Genüsse zutage treten zu lassen, die zwischem dem Gelebten und dem Gebauten existieren. http://www.muf.co.uk

Tom Emerson (London) ist Partner (mit Stephanie Macdonald) von 6A architects. Er lehrte an der Architectural Association und in Cambridge und publizierte Artikel zu Architektur, Literatur und Kunst. 2010 wurde er zum Professor für Architektur an die ETH Zürich berufen. Stephanie Macdonald leitet die innovative Außenstelle von 6a am Institute for Contemporary Arts. http://www.6a.co.uk/information 

Die Teilnahme am Symposium ist gratis. Um Anmeldung wird freundlich gebeten: agt(at)uni-wuppertal.de

 

English

‘En route to work’ – staged invisibilities in the city
Symposium Wuppertal, Historisches Zentrum, Engelsstrasse 1, 14/15 January 2016
University of Wuppertal in collaboration with Historisches Zentrum Wuppertal and Wuppertaler Bühnen
organising committee: Christoph Grafe, Elke Krasny and Oliver Ziegenhardt

When Friedrich Engels published "The Condition of the Working Class in England" in 1845, it caused a great sensation. For the first time a social science and empirical work, intertwined with observations on political and philosophical theory, had been drawing attention to living conditions of the working classes. On the occasion of the 120th anniversary of the death of Engels in 2015 it seems appropriate to examine the current discourse on the city and its economic and cultural dimensions.

Our present situation is characterised by changes in the economic and cultural geographies of cities that seem to be as dramatic as those Engels analysed in the mid nineteenth century. A society dominated by the service industries has created a new precariat, often with a migration background (and without the opportunities for political action afforded by representative democracy), that has to find a place in cities in which the systems of planning which were established in order to alleviate some of the symptoms of Manchester Capitalism are increasingly abolished. In a way that is comparable to the situation Engels described for the city of the industrial revolution, the new precariats who survive as servants of corporate industries, in the services industries or of the wealthy residents whose presence indicates the ‘urban renaissance’ in cities like London, New York, Brussels, Vienna or Amsterdam (and on a smaller scale in ‘successful’ cities like Cologne or Düsseldorf) tend to be invisible. As cities, once again, become more socially segregated than they have been for a long time, it is mainly in daily situations of early morning rush hours on public transport systems that the demographic and economic changes come into view. It is there that we can meet the cleaners, the nurses, the security workers or those making a living in catering, travelling between home (usually in the periphery) and various work destinations and combining more than one job in order to survive. The city of the new underclass is a city ‘en route to work’.

What does Engels' demand for ‘spatial justice’ mean in the current circumstances? Which forms of representation lend visibility to processes which are usually left out of the accounts of the urban renaissance that many cities need and wish to present? Can designers address the volatilities of the current situation and which programmatic and organisational, but also aesthetic, strategies can be developed to achieve this? These are some of the questions we would like to discuss in Engels’ home town in the ‘En route to work’ conference planned for 14/15 January 2016 in Wuppertal. The conference, organised by the Faculty of Architecture and Civil Engineering of the University of Wuppertal, in collaboration with the Historisches Zentrum Wuppertal and the Wuppertal Theatre will bring together social scientists, philosophers, historians and designers to examine how these new challenges are already shaping our cities and how they could be addressed by intelligent strategies of representation and design.


Speakers

Ewald Engelen (Amsterdam), is a financial geographer and professor at the University of Amsterdam. Engelen is a frequent contributor to the public debate about the dynamics of the recent banking crisis, among others through articles in the Amsterdam weekly De Groene Amsterdammer, and co-author of the article how to build a fairer city.

Karel Williams (Manchester) is a cultural historian, working as a Researcher at the Centre for Research on Socio-cultural Change and Professor of Political Economy at the University of Manchester. Engelen and Williams are co-authors (with others) of the article ‘How to build a fairer city’, published by The Guardian: http://www.theguardian.com/cities/2014/sep/24/manifesto-fairer-grounded-city-sustainable-transport-broadband-housing

Franziska Bollerey (Delft/Berlin) is Professor emerita of History of Architecture and Urbanism, TU Delft. Her special fields of interest are Utopian Concepts, Metropolises and the urban history and architecture of the 1920s. She has published numerous books and articles including Architekturkonzeptionen der utopischen Sozialisten (2nd ed. 1991), Cornelis van Eesteren. Urbanismus zwischen de Stijl and C.I.A.M. (1999) and Myth Metropolis. The City as a Motif for Writers, Painters and Film Directors (2nd ed. 2010). In 2015 she was a contributor to the exhibition Wohnungsfrage at the Haus der Kulturen der Welt, Berlin.

Lionel Devlieger (Brussels) is a partner in Rotor, a collective of people with a common interest in the material flows in industry and construction. On a practical level, Rotor handles the conception and realization of design and architectural projects. On a theoretical level, Rotor develops critical positions on design, material resources, and waste through research, exhibitions, writings and conferences.
http://www.rotordb.org

Katherine Clarke (London) is a partner in muf architecture/art who have established a reputation for pioneering and innovative projects that address the social, spatial and economic infrastructures of the public realm. The practice philosophy is driven by an ambition to realize the potential pleasures that exist at the intersection between the lived and the built. http://www.muf.co.uk 

Tom Emerson (London) is a partner (with Stephanie Macdonald) in 6A architects. He has taught at the Architectural Association and the University of Cambridge and published articles on architecture, literature and art. In 2010 he was appointed Professor of Architecture at the ETH Department of Architecture in Zurich. Stephanie Macdonald leads the material research of the studio and recently 6a’s innovative architectural residency at the Institute of Contemporary Arts (ICA) in London. http://www.6a.co.uk/information 

Participation is free, please let us know if you wish to attend: agt(at)uni-wuppertal.de

Download Poster

SSS Siedle Dornbracht Euroboden
Feedback erwünscht!